fredag den 31. oktober 2014

Lyst surdejsbrød

Det "rugbrød" der for tiden bliver servere herhjemme, er lavet fra bunden med hjemmelavet surdej. Opskrift på både surdej og "rugbrød" findes HER. Bare rolig...surdej er slet ikke så svær at arbejde med, som man skulle tro.
Idag tænkte jeg, at jeg da også lige måtte prøve at lave et lyst brød med min boblende surdej...og det fungerede bare MAX godt. Jeg brugte til dette brød både surdej og gær - jeg vil senere forsøge KUN med surdejen.


Du skal bruge:
1 dl surdej (brug evt opskriften HER)
7 dl vand
1 spsk honning
2 tsk salt
2 spsk Fiberhusk
200 g GF havregryn
150 g rismel
150 g majsmel
100 g kartoffelmel
1 tsk tørgær (jeg har købt en pose med økologisk tørgær i Helsam - hvis du bruger frisk gær, så tilsæt det vandet i starten af processen)
3 spsk rapsolie
  • Blend havregrynene fint til mel
  • Rør surdej, vand, honning og salt sammen, og pisk Fiberhusk i - lad herefter stå og hvile i 5-10 min.
  • Bland alle tørre ingredienser sammen
  • Kør på røremaskine el. håndmixer med dejkroge, mens melblandingen tilsættes lidt efter lidt
  • Rør i 5 min, og tilsæt så olien - rør nu igen i 5-10 min.
  • Lad dejen hvile i 30 min
  • Fyld dejen i en stor brødform smurt med olie, og glat overfladen vha. olie og en dejskraber
  • Lad hæve lunt og tildækket i ca. 2 timer (til dejen når kanten af formen)
  • Sæt et ovnfast fad med ca ½ liter vand i bunden af ovnen, og tænd på 250 grader (over/under-varme)
  • Når ovnen er varm sættes brødet ind, og bages først 5 min - skru derefter ned på 200 grader (over/undervarme) og bag i ca. 30 min. til brødet er gyldent og lyder hult når man banker under det
  • Tag straks ud af formen, og afkøl på en rist
  • For ekstra sprødhed kan brødet med fordel sættes yderligere 5-10 min. i ovnen uden form
  • Smager super godt lunt med smør på :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar