torsdag den 30. oktober 2014

Dadelkugler à la Fru Grigoleit

Jeg har ladet mig fortælle, at enhver madblogger med respekt for sig selv, har sin egen udgave af de famøse dadelkugler...så jeg måtte jo igang med at eksperimentere. Så hvad skulle jeg putte i, for at få kuglerne til at repræsentere de smagsindtryk jeg holder aller mest af? Jeg eeeelsker chokolade...og lakrids, og samtidig må der også gerne være lidt syrligt (her prøvede jeg med tranebær)! Efter tilsætning, smagning og mere tilsætning...og lige en ekstra smagning eller to...kom jeg frem til nedenstående opskrift.


Du skal bruge (til ca 20 kugler):
15 stk dadler uden sten
1 dl tørrede tranebær
Vand
En lille håndfuld usaltede cashew-kerner (ca ½ dl)
30 g god, mørk chokolade (jeg brugte en på 80 %)
1 spsk kokosolie
2 spsk kokosfibre
Ca. 4 tsk Dracula-pulver (jeg er sikker på at en blanding af lakridspulver og salt også vil fungere)
Kakaopulver
  • Overhæld dadler og tranebær med kogende vand (så de er dækkede), og lad stå i min. 10 min
  • Smelt kokosolie og chokolade sammen 
  • Hæld vandet fra dadler og tranebær, men gem 2 spsk af det
  • Kom dadler, tranebær og cashew-kerner i en minihakker (el. lign), og blend til det er hakket så godt det kan lade sig gøre
  • Hæld de 2 spsk vand og kokosolie/chokolade-blandingen i hakkeren, og blend til en nogenlunde ensartet masse
  • Rør herefter blandingen sammen med kokosfibre og Dracula-pulver
  • Tril mundrette kugler og rul i kakaopulver



Ingen kommentarer:

Send en kommentar