lørdag den 18. oktober 2014

To slags lækre toppe

Jeg havde nogle æggehvider i køleskabet som meget snart skulle bruges, og en rest marcipan i skuffen...det kriblede i bagefingrene efter at prøve noget nyt ;)


Først startede jeg med:

Kransekagetoppe med kokos og chokoladeovertræk


Du skal bruge:
200 g marcipan
100 g rørsukker
1½ æggehvide (1 bæger)
50 g kokosmel
God mørk chokolade
  • Bland det hele godt sammen
  • Fyld det i en sprøjtepose (eller brug bare en ske)
  • Sæt små toppe på bagepapir
  • Bag ved 175 grader i 8 min. - OBS at de ikke bliver for mørke...mine var lige på vippen!
  • Afkøl på en rist


  • Smelt chokoladen og overhæld toppene med det - det er nemmest hvis man lægger toppen på en gaffel og holder den over skålen med chokolade, mens man hælder chokolade over med en ske


  • Sæt toppene på bagepapir i fryseren 10 min for at chokoladen stivner

Dernæst skulle jeg da lige have brugt de sidste æggehvider...og jeg eeelsker kokos ;)

Kokostoppe med vanille og hasselnøddemel


Du skal bruge:
3 æggehvider (2 bægre)
150 g kokosmel
160 g rørsukker
25 g hasselnøddemel (er sikker på at mandelmel også ville fungere)
Korn af en stor fed vanillestang
God mørk chokolade
  • Pisk æggehviderne stive
  • Bland de øvrige ingredienser sammen og vend dem i hviderne
  • Sæt toppe på bagepapir
  • Bag ved 150 grader over/under-varme i ca 30 min. (hold godt øje så de ikke bliver for mørke)
  • Afkøl på en rist


  • Dyp bundene i smeltet chokolade


  • Sæt toppene på bagepapir i fryseren 10 min for at chokoladen stivner 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar