søndag den 27. oktober 2013

Kastanjekage med chokolade

Under et besøg hos min mor blev vi en pose ægte kastanjer rigere - og hvad gør man så lige med dem? Havde ikke lyst til at spise dem på traditionel vis - saltbagt og serveret med smør.
Første projekt gik ud på at få dem ud af den uspiselige skal. Her lærte vi så altid at kigge på youtube.com inden vi går i gang...det ville have gjort projektet MEGET nemmere!

Vores metode: Vi skar et kryds i toppen, puttede dem i ovnen 30 min ved 200 grader, og pillede dem da de var kølet af. Dette resulterede i ømme fingre og tog en times tid!

Sådan vi skulle have gjort: Det smarteste havde været at halvere dem, koge dem i vand og smutte dem lige så let ud af skallen ;)

Næste projekt var så at bage en kage...men alle de opskrifter jeg kunne finde indeholdt kastanje-CREME og ikke bare kastanjer. Så måtte jeg jo være kreativ :) For første gang nogensinde bagte jeg en kage helt uden grundopskrift...og den blev slet ikke så ringe endda (sagt på jysk!).

Du skal bruge:
3 dl mælk
120 g god mørk chokolade
180 g rørsukker
3 æg
1 dl rapsolie
190 g hvedemel
1 tsk bagepulver
300 g afskallede ægte kastanjer
3 spsk flydende honning
  • Hak kastanjerne fint i en elektrisk hakker, tilføj honning under processen.
  • Varm mælken op uden at bringe den i kog, og smelt chokoladen heri.
  • Pisk sukker og æg skummende, pisk olien i, pisk chokolade-mælken i.
  • Vend mel og bagepulver i.
  • Bland kastanjerne i.
  • Fyld dejen i en smurt form.
  • Bag 25-30 min ved 170 grader varmluft.
  • Server med vanillie-flødeskum.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar