tirsdag den 3. december 2013

Glutenfrit sundhedsbrød

Da min mand og søn undgår gluten og mælk, er jeg i fuld gang med at kreere diverse gluten/mælkefri ting og sager...både brød, kage og småkager. Idag stod den bl.a. på Lisbeth's sundhedsbrød (Se original opskrift) i en glutenfri udgave.

Du skal bruge:
4 dl havregryn (glutenfri)
4 dl kogende vand
2 dl rismælk
50 g gær
1 spsk Fiberhusk
2 tsk salt
100 g hørfrø
100 g solsikkefrø
100 g græskarkerner
100 g sesamfrø
2 dl vand
150 g glutenfri mel (evt. blanding af Finax orange og grøn)

  • Hæld kogende vand over havregrynene og rør til grød
  • Lun rismælken og rør gæren ud i det
  • Tilsæt Fiberhusk til gærblandingen og lad stå i 5 min.
  • Rør gærblandingen i havregrøden
  • Rør kerner/frø og salt i
  • Rør vand i 
  • Rør mel i indtil du har en klistret dej
  • Lad dejen hvile 15-20 min. (eller længere)
  • Bred ud på en bageplade med bagepapir i et 1-2 cm lag

  • Lad det igen hvile/hæve 15-30 min.
  • Bag 25-30 ved 200 grader varmluft - det skal blive sprødt i kanten og let gyldent
  • Skær i passende firkanter med det samme, og køl af på en rist
  • Nydes efter kort tids afkøling. Er bedst på dagen, men kan ristes og spises i op til 3 dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar