søndag den 27. oktober 2013

Er bare super overskudsagtig i disse dage...

Jeg ved ikke hvad det er...måske det dejlige efterårsvejr? I hvert fald får jeg lavet en masse ting i disse dage. Idag stod den på rugbrød. Jeg køber ofte de der smarte melblandinger på tilbud til ca 10 kr...sådan en pose giver to små rugbrød. Jeg kan godt lide at sætte mit eget præg på det sådan her:

Semi-homemade rugbrød med øl

Du skal bruge:
1 melblanding til rugbrød
½ pk gær
1 stk Guinness 50 cl (eller anden mørk øl el. hvidtøl)
4 dl vand
sesamfrø/hørfrø el. lign.

  • Rør gæren ud i vandet.
  • Tilføj øl.
  • Tilsæt melblanding og rør på røremaskinen 10 min.
  • Smør to små brødforme.
  • Drys med sesam el. lign. i bunden af formene.

  • Fordel dejen i de to forme og mas/glat ud med en våd dejskraber.
  • Drys med sesam el. lign og kør henover med dejskraberen for at trykke kernerne fast.
  • Overdæk med viskestykke og stil til hævning 1-1½ time (skal hæve til dobbelt størrelse)

    • Forvarm ovnen til 200 grader varmluft.
    • Sæt brødene ind på en rist på nederste rille og skru ned på 165 grader varmluft.
    • Bag 65 min.
    • Vend ud af formene og afkøl på en rist.

    Uhm...lækkert friskbagt rugbrød :-) Vi fryser som regel det ene, så vi er sikre på at få det spist friskt.

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar